Geen categorie

‘Complexe’ sporten zoals badminton zijn goed voor je HERSENEN ‘omdat ze meer nadenken vereisen dan rennen’

  • Onderzoekers vergeleken badminton met hardlopen, beschouwd als een ‘eenvoudige oefening’
  • Badminton verbeterde de prestaties in cognitieve tests tijdens het hardlopen niet
  • Ze testten de uitvoerende functie, wat belangrijk is voor zelfbeheersing en focus

BRON: Mailonline

Volgens onderzoek zijn ‘complexe’ sporten zoals badminton goed voor je hersenen.

Twintig deelnemers werd gevraagd om een cognitieve test af te leggen voor en na deelname aan verschillende vormen van oefening.

Wetenschappers ontdekten dat de prestaties werden verbeterd nadat de deelnemers badminton speelden – maar er werd geen effect gezien van hardlopen op een loopband.

De onderzoekers zeiden dat badminton van de speler vereist dat hij beslissingen neemt en coördinatie gebruikt, wat nadien positieve effecten heeft.

Er is al robuust bewijs dat lichaamsbeweging positieve effecten op de hersenen heeft en kan helpen bij het voorkomen van ziekten zoals dementie.
De studie onderzocht of een enkele oefening een effect heeft op een deel van de hersenen dat de uitvoerende functie wordt genoemd.

Dit is verantwoordelijk voor aandacht, organiseren en plannen, taken initiëren, emoties reguleren en zelfbeheersing houden.

Veel studies hebben de voordelen van oefening op de uitvoerende functie aangetoond – maar er is weinig bekend over welke typen het beste zijn in vergelijking met elkaar.

Het team, geleid door Shinji Takahashi aan de Tohoku Gakuin University, Japan, rekruteerde 20 volwassenen die tien minuten badminton speelden.

Ze renden ook op een loopband, beschouwden het als een eenvoudige oefening en gingen zitten, een controle-interventie, gedurende tien minuten per taak.

De deelnemers voltooiden de Stroop-test voor en na elke interventie. Het ging om het koppelen van woorden aan kleuren.

In de hoofdtest stegen de testscores gemiddeld van 53,6 naar 57,1 na het spelen van badminton. Ze gingen van 55 naar 57,2 na het rennen.

In het tijdschrift PLOS One schreven de auteurs van het onderzoek: ‘In badminton moeten spelers niet alleen de snelheid en de baan van de shuttle, de ruimtelijke positie van de tegenstander begrijpen, maar ook de juiste schoten kiezen en uitvoeren.

‘Dergelijke cognitieve eisen kunnen de hersengebieden activeren die te maken hebben met uitvoerende functies.

‘We concluderen dat het grote effect van de badmintoninterventie op de uitvoerende functie te wijten was aan de cognitieve eisen die nodig zijn om het spel te spelen.’

De onderzoekers onderzochten specifiek een deel van de uitvoerende functie genaamd remmende functie, die we al vanaf de vroege kinderjaren hebben.

Het manifesteert zich op vele manieren, maar is grotendeels betrokken bij het beheersen van onze impulsen.

Slechte remmende functie, of ‘controle’, kan ervoor zorgen dat een kind zich niet meer kan concentreren in de klas, wat onderbreking en verveling kan veroorzaken.

Een volwassene kan uit frustratie plotseling zijn hoorn toeteren in het verkeer, of bezwijken voor het eten van een plak cake, ondanks dat hij een ‘dieet’ volgt.

De onderzoekers zeiden dat de belangrijkste bevinding van de studie was dat badminton de prestaties van de remmende functie verhoogde, ‘bovenop’ het effect van hardlopen.

Ze zeiden dat verder onderzoek nodig was om te begrijpen of een lange periode van oefening vergelijkbare resultaten zou opleveren.

Momenteel hebben studies tegenstrijdig bewijs gevonden voor de oefening met de grootste effecten op het menselijk brein, waarbij alles van aerobics tot teamsport wordt onderzocht.

Maar wetenschappers zijn het erover eens dat alles beter is dan niets – met zelfs tien minuten ontspannen activiteit, zoals tuinieren, het risico op cognitieve achteruitgang verminderen.

HOE IS OEFENING GOED VOOR DE HERSENEN?

Veel wetenschappelijke studies moedigen mensen aan om te oefenen door de voordelen die het voor hun hersenen zou kunnen hebben aan te prijzen – maar wat doet het precies?

In een samenvatting van recent onderzoek verklaarde Heidi Godman, uitvoerend redacteur van Harvard Health Letter, dat het de omvang van bepaalde delen van de hersenen kan vergroten, de slaap kan verbeteren en gezondere hersencellen kan stimuleren.

Onderzoek van de Universiteit van Brits Colombia toonde aan dat mensen die regelmatig aerobe oefeningen deden – zoals hardlopen, zwemmen of fietsen – grotere en actievere hippocampusregio’s van de hersenen hebben, die worden geassocieerd met leren en emoties.

Ander onderzoek voegt eraan toe dat de prefrontale cortex en mediale temporale cortex meestal groter zijn bij mensen die vaker sporten – deze regio’s bepalen het denken en het geheugen.

Oefening kan ook ontstekingen (zwelling) verminderen, die cellen kunnen beschadigen als ze aanhouden, door het hele lichaam, inclusief in de hersenen.

Het kan ook de productie van groeifactoren stimuleren. Dit zijn chemische stoffen die de gezondheid van hersencellen beïnvloeden en de groei van nieuwe bloedvaten om het orgaan meer zuurstof te geven.

Beweging helpt mensen ook om beter te slapen en verminderde stress en angst, waarvan is aangetoond dat ze allemaal positieve effecten hebben op de hersenkracht en de geestelijke gezondheid.

WAT bewijs suggereert OEFENING VOORKOMT dementie?

Aërobe oefeningen zoals wandelen en rennen kunnen dementie stoppen door te voorkomen dat de hersenen krimpen, schreven onderzoekers van de universiteiten van West-Sydney en Manchester in 2017 in het tijdschrift NeuroImage.

Het team analyseerde 14 studies met in totaal 737 deelnemers en ontdekte dat meerdere keren per week actief zijn de grootte van de hersenregio in verband met geheugen – de hippocampus – behoudt.

Wetenschappers zeiden dat oefening niet buitensporig hoeft te zijn. Drie keer per week is slechts 30 minuten voldoende, volgens een studie die in 2012 in het tijdschrift American Heart Association is gepubliceerd.

Universiteit van Lissabon, het Santa Maria-ziekenhuis in Portugal, die de studie leidde, ontdekte dat degenen die regelmatig in totaal 90 minuten per week trainen – minder dan aanbevolen niveaus – hun risico op vasculaire dementie met 40 procent en verminderde hersenvaardigheden verminderden met 60 per cent

Onderzoekers van de Mayo Clinic beoordeelden het bewijsmateriaal op het gebied van lichaamsbeweging en cognitie, waaronder dierstudies en observationele studies, en beoordeelden meer dan 1600 artikelen.

Ze schreven in Mayo Clinic Proceedings in 2011 dat elke oefening waarbij het hart gaat pompen – inclusief wandelen, krachttraining en zelfs bladeren harken – het risico op dementie kan verminderen en de progressie van de aandoening kan vertragen zodra deze begint.

Delen op social media:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *